ridekálmán

Egy szerelő naplója

Egy szerelő naplója

Bringa kontroll: Csúszásgátlás

2015. október 15. - Kálmán Rácz

A rendbe raktad a bringádat , fel is öltöztél alkalomhoz illően. Jöhet néhány megszívlelendő tanács ahhoz hogy nyugodt és biztonságos legyen az utad.

Ebben a rovatban sok útközben észlelhető helyzetről fogok beszélni értem ezalatt a megváltozott útfelületet, az esetleges úthibák és hibás utakon való közlekedést és szóba kerül a vezetéstechnika is.

Legnagyobb aktuálisa most az esőzések miatt a csúszásmentes haladásnak van. A stabil haladás alap feltétele egy masszív úttartású bringa és a hozzátartozó nem kevésbé stabil és józan ítélőképességű driver.

A bringád legfontosabb alkatrésze, ami a lehető legstabilabb kapcsolatot biztosítja közötted és az út között, a gumiabroncs. Amennyiben friss és jó kondiban van, tehát nincs elöregedve és a minősége is tökéletes, a megfelelő nyomásra van beállítva, abban az esetben bátran szelheted vele az utakat. 

Extra csúszás.

Van pár dolog az utakon, vagy az út mentén amit érdemes lesz elkerülnöd.

Fehér egyensúly:

Rengeteg van belőle, sőt szeretjük is őket, bár vizes időben nem a legjobb barátaink, ők az útfelfestések. A felfestéseken lehetőleg hanyagold a vészfékezést és a kanyarodásnál is sokkal finomabban manőverezz, ezek a területek ugyanis baromira csúszni kezdenek vizesen. Szóval csak komótosan. 

Sin:

A csúszási toplistát mindenképpen a sin vezeti fölényesen. Szerencsére van egy klasszikus trükk a síneken való áthaladásra. A lényege, hogy a bringád kereke minél inkább merőleges legyen keresztezéskor a sínre, így garantáltan nem fog közé szorulni, mivel a gumid így érintkezik a legrövidebb ideig a csúszós vasdarabbal.

cigcycling225.png

Aknafedél:

Ő sem a barátod, kerüld el messziről, vagy ha valahogy ráhajtottál, nehogy izomból ráfékezz.

Fékezés:

Sok helyen lehet olvasni, hogy ne használd vizes úton az első féket. Ezt az állítást már csak azért is cáfolnám, mert az én városi kerékpáromon csak egy fék van, az is tárcsa. 

Hogyan lehetséges mégis a stabil megállás? Nagyon egyszerűen. Fékezéskor a teher az első kerékre esik ami törvényszerű is. Szerencsére a kezünkben van az irányítás és a fékkar is,így a fékerő intenzitását úgy adagoljuk ahogy kényelmes. közlekedésnél mindig hagyjunk kellő követési távolságot, ameddig csak biztonságban érezzük magunkat. Fékezésnél a féket csúsztassuk, vagy néha pillanatokra engedjük is föl, kissé szakaszosan fékezzünk. A hivatalos álláspontot én is támogatom, elöl hátul egy-egy fék és ezeket egyszerre kell használni.

Kanyarodás közben soha ne fékezz vizes úton!

" Fixi

Bár sokan furcsának fogják tartani, de vezetéstechnikailag a fix hajtás első fékkel kiegészítve az egyik leghatékonyabb fékezés, ebben az esetben ugyanis a hátsó "fék" motorfékként funkcionál. Zárójel bezárva.

Ázott Falevél:

Többek között miatta szoktam le a kerékpárút használatról, mivel a fehér hollónál is ritkább, a rendszeresen takarított kerékpárút. Mintha egy halom meztelencsigán bringáznál, a falevél amilyen ártatlan annyi veszélyt rejt, vagy takar. Semmiképpen se fékezz rajta, ha kell, akkor is csak baromi óvatosan.

Valami. 

Van valami előtted az úton, elég banálisan hangzik, de mindig kerüld ki és ne az út közepe, hanem a széle felé. Lehet hogy csak egy üres zacskó, de lehet hogy egy zacskó és benne egy féltégla. Nem érdemes tesztelni.

Hó és jég:

Ez nem bátorság kérdése, csupán felkészültségé.Nem fog senki sem kamikáze módjára közlekedni és senki sem egy kalandként tekint a téli bringázásra, avagy közlekedésre. Ha már belevágtál és a legkeményebb időben sem szállsz ki a nyeregből, akkor biztosan van elég rutinod, innentől egy feladatod maradt, hogy ne csak magadra, hanem a közlekedő partnereid testi épségére is gondolj. Teljesen mások a körülmények, minden mozdulatot higgadtabban fogsz végrehajtani, alkalmazkodva a változó útviszonyokhoz. Ez a legcsodálatosabb a közlekedésben. Állandóan változó viszonyokkal, egy egymás iránti bizalomra épülő rendszerben. 

RK

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ridekalman.blog.hu/api/trackback/id/tr67972039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wrstjnethn 2015.11.26. 14:40:53

Nem értem miért mondják sokan, hogy első kereket ne fékezzünk. A legrövidebb fékúthoz elég egyértelmű, hogy mindkét kereket fékezni kell. Másik oldalról nézve: ugyanakkora fékhatás eléréséhez közel fele akkora fékerő lesz egy keréken, ergo nehezebben blokkol. Én egész életemben mindig úgy állítottam be az első féket, hogy álló helyzetben, tövig behúzott fékkarral is meg tudjam forgatni az első kereket a kormány föld felé- és előre tolásával. Soha nem volt problémám a fékezéssel. Igaz, vizes úton lecsökken a tapadás, de azért lehet fékezni, ilyen beállítás mellett sokkal finomabban lehet szabályozni a fékerőt, hiszen akár még a max. erő is a blokkoláson innen van.
süti beállítások módosítása