ridekálmán

Egy szerelő naplója

Egy szerelő naplója

Tapad mint a Kojak?

2018. március 02. - Kálmán Rácz

HÖHÖ téligumid van? Hangzik a kérdés, majd XY tovább kaparja a havat gépjárműve szélvédőjéről. Mire végez vele és kiparkol, addig én pont bent is vagyok a munkahelyemen.

A kérdés vicces próbált lenni, de vegyük most komolyan. Hiszed vagy sem, tudok javasolni olyan külsőt, amivel nagyobb biztonsággal kelhetsz útra a fagyos havas utakon is. Úgy gondolom, hogy a kerékpár legfontosabb alkatrészei a külső gumik. Kontaktus közted és az aszfalt között, így ha csak teheted ne spórolj rajtuk. A komolyabb márkák anyagokkal, szövetezéssel és rétegek egymásra pakolásával kísérleteznek, ahhoz, hogy számodra a legnagyobb biztonságot és kényelmet tudják adni és magasabb opciókért el is árulják a titkokat, te pedig minden centiméteren érezni fogod.

A jó gumi télen sem veszíti el rugalmasságát és konzisztenciáját, jól irányítható marad. Viszont havas időben van egy jellegzetesség, ami mindent felülír, ez pedig nem más mint a mintázat.

Ha szeretsz snowboardozni, vagy hóembert építeni, akkor tapasztalhattad, hogy a hó a havon megtapad. Ez a bicajgumira levetítve azért fontos, mert ha egy pozitív mintázatú gumit raksz fel télre, akkor azt veszed majd észre, hogy a havat szépen felhordja és beszorítja a sárvédőhöz. Ez nekünk nem jó, de akkor milyen gumit válassz.

Ha 700c kerékméreted van, akkor az optimális gumiméret a 28-as szélesség. Én egy Schwallbe Duranot használok 622-25 méretben, az R.K.- bringákat pedig a Continental Super Sport Plus gumival szerelem. Nézd meg ezeknek a mintázatát és látni fogod, hogy nem teljesen simák, hanem található rajtuk némi bordázat. Mivel nem tud megtapadni rajta a hó (és itt jön a megfejtés) ezért a gumi anyaga tudja végezni a dolgát, ami nem más mint a tapadás. Ebben a méretben nem indokolt mélyebb bordázatokat alakítani ki a gumi felületén.

 

31alififqgl.jpg

item_img04_tc.jpg

schwalbe-durano-2015-blk-tyre.jpg

Fontos kiemelnem, hogy télen ugyan úgy figyelj a nyomás jó beállítására, tehát ne használd alacsonyabb értéken, így csak magaddal tolsz ki.

Ha szintén 700c csak túra bicajod, akkor ebben az esetben a te optimális méreted a 622-28 (max75kg ra) 32(max 85kg ig) esetleg 35mm(85 kg felett). Ha 26"-os kerékméretet használsz, akkor 1.25- és 1.75 közti méretet javaslok. A  méret kiválasztásánál szempont a súlyod ás a magasságod. Miért is? Minél testesebb vagy, annál nagyobb tapadási felületre van szükség, az egyensúly megtartásához. Ebben a méretben már találkozhatsz bordázattal, de vannak kivételek, amik mégis működnek, így például a Maxxis Detonátor, Xenit, vagy a Schwalbe Kojak gumija. Keresd a gyártócégek( Continental, Schwalbe, Michelin, Panaracer) kimondottan városi és túrára optimalizált cuccait. A Race feliratot inkább hagyd a meg a versenyzőknek.

continental-touring-plus-380x380.jpg

Még valamit kiemelek, ez pedig a sárvédő magasságának beállítása, miszerint ne told rá teljesen a gumira, így a hó nem fog beszorulni alá.

Télen van még két fontos szabály, az egyik hogy soha de soha ne egyél a sárga hóból, a másik pedig az, hogy méginkább ne rohanj  hiszen ha az összes szabályt betartjuk, akkor is MI BRINGÁSOK vagyunk a leggyorsabbak és azt az autóban ülők is jól látják, hátha előbb utóbb kipattannak a bűzdobozból.

R.K.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ridekalman.blog.hu/api/trackback/id/tr5913709506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása