ridekálmán

Egy szerelő naplója

Egy szerelő naplója

Ingyen fény

2015. október 23. - Kálmán Rácz

Ha bicajozol, ha gyalogolsz, ha kocsikázol biztosan találkoztál már kivilágítatlan bringásokkal, népies nevükön Ninjákkal. Évről évre javul a helyzet, egyre menőbb világítási rendszereket lehet beszerezni és ami talán a legfontosabb, hogy egyre elérhetőbb áron juthatsz hozzá a környezetkímélő motyókhoz is. Ezeket szeretném bemutatni. A "hagyományos" elemes rendszerekről most nem ejtek szót.

Ha csak nem te állítod elő az energiát, akkor a rendszered nem, vagy csak kevésbé környezetbari.

Valahogy így indult a történet. Ez a rendszer bár nem hatékony, de eléggé köribari.

vinlight.jpg

Ezután következett a dinamós korszak. Ez ugye az a világítás, ami fényerősséggel és visító hanggal jelzi a haladó jármű sebességét is. Jó kis rendszer ez, bár sokan ellenzik, de az idő a dinamós rendszert igazolta, így fennmaradt sőt fejlődik is folyamatosan.

dynbde02.gif

A dinamós rendszernek létezik már rejtett verziója is, ez az agydinamó. Egyik legnépszerűbb darab itthon a Shimano Nexus, vagy Alfine rendszere. Ezt már hívhatjuk megújuló energiaforrásnak, mivel itt 100% te termeled meg a fényességet. A rendszernek egy hátránya van, mégpedig az, hogy a konstrukciójából adódóan fékezi az első kereket némileg.  Ebben az esetben ez a rendszer negatívuma, ami szinte eltörpül a pozitívumok mellett.

bryant-remix-10-485.jpg

Az USB-ről tölthető lámpák is egyre népszerűbbek. Bár az energia itt is fosszilis hordozók által lesz megteremtve, legalább a lemerült telepekkel nem szennyezzük a környezetünket. A lámpák hatásfoka igen jó, így nem kell mindennap töltened, a merülési fázist külön visszajelző mutatja.

merida_usb_kerekpar_lampa_fekete.gif

Elérkeztünk a legmodernebb megújuló energiát használó világítási rendszerhez, ezek a mágneses indukciós lámpák. A szerkezet rém egyszerű, működése hasonló a dinamóhoz, azzal a különbséggel, hogy ez a rendszer súrlódásmentes és hangtalan. Létezik már belőle olyan kivitel is aminek fényében biztonságosan belátod az utat is. Egyszeri beruházás, megtérül az ára, véded a környezetet, megvan a napi jó cselekedet. Ja és tuti nem hagyod otthon.

ree.jpeg

 Prizma, macskaszem. Méltatlanul népszerűtlen ez az egyszerű, de zseniális találmány. A közlekedésbiztonsági szempontból a küllőprizma, reflexcsíkos külső gumi, vagy a fényvisszaverős küllőropi szerintem kiemelt fontosságú. Köszönhetően a lobbiszervezetek (MK) munkájának, elfogadott lettek ezen kiegészítők is, nemcsak a borostyánszínű prizma. Ami még kötelező és erősen ajánlott az az első fehér és hátsó piros prizma. Hogy megértsük a prizma fontosságát, az a jelentősége, hogy amekkora erővel rávilágít a gépkocsi fényszórója, a prizma akkora erővel fogja visszaverni annak fényét. Így ha lemerülőben van a lámpád, a prizma akkor is szolgálja a biztonságodat.

A macskaszem gyártása közben, egyetlen cicusnak sem esett bántódása, szóval nyugiba felrakhatod a bringádra.

wowow-spoke-reflectors-36pcs.jpg

2012-12-29-07_33_49.jpg

Vegyél lámpát, hiszen valaki vár rád!

Láthatósági mellény. Némi homály fedi, hogy hol és mikor kell a mellényt használni. Bármikor hordhatod, a lényeg, hogy biztonságban érezd magad, ami viszont tény, hogy a fényvisszaverő mellény vagy ruházat használata lakott területen kívül sötétedés után vagy rossz látási viszonyok közt kötelező. Értettem, igenis, parancs pihenj.

Nadrág összefogó:

Nemcsak a gatyeszodat védi, de extra fényvisszaverő csíkkal is el van látva. (Bringadivat)

bringadivat_product_22038_130128233214_3.jpg

RK

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ridekalman.blog.hu/api/trackback/id/tr587988647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagykócsag 2015.11.25. 16:42:10

Az agydinamó annyira kevéssé fékezi a biciklit, hogy lehetetlen észrevenni. Nyugodtan mondhatjuk, hogy nem fékezi a biciklit. Viszont nagyon sok energiát ad, ezért a lámpák nagyon fényesek és nem kell bíbelődni a ki-be kapcsolással. Mindig megy és kész. Engem mindig megbámulnak hogy milyen fényes a lámpám (éjszaka tompított, néhány brutál gyilkos villogóval szemben). Az autók pedig nagy ívben kerülnek.

wrstjnethn 2015.11.26. 14:30:39

@Nagykócsag: Hogy működik az agydinamó? A hagyományos ugyanis elég nagy fordulatszámon forog a kerék és a dinamó fej közötti átmérő arány miatt. Az agydinamóban van valami áttétel?

Miért fékezi nagyságrendekkel kevésbé a kerékpárt, mint a másik megoldás? Csupán a veszteségek csökkentése okán nem esne annyira a fékezés mértéke. Nem csak az érzés mondatja veled, mert nincs surrogó hang? A "Nyugodtan mondhatjuk, hogy nem fékezi a biciklit. " kijelentés pedig már az örökmozgó elvet súrolja.

A baj az, hogy a dinamó nem oldja meg a lassan haladó kerékpár világítását. Egy telepet kellene közbe iktatni, ami normál tempó mellett tölt, és az kitart amíg piros lámpánál áll az ember. Persze így még jobban fékeződne a kerékpár.

MÁS: Mindenesetre érdemes lenne mndenkinek elgondolkodnia, hogy ha egy kis lámpa áramellátásához ekkora energia kell, mennyi mozgási energiát jelent az összes elektromos készülékünk táplálása!

Nagykócsag 2015.11.26. 21:43:40

@wrstjnethn:
Szia.
Én tapasztalatból beszélek. 2 agydinamós gép van a családban és évek óta járok agydinamóval éjjel-nappal. Nem lehet észrevenni hogy visszafogná a kereket. Ha megpörgeted, kb 3-5 kör után áll le, ezen lehet észrevenni egyedül. Ha fenn ülsz a bringán NEM VESZED ÉSZRE.

Ha jól értem, Te arra keresed a választ, hogy lehet hogy a hagyományos dinamót nehéz tekerni, az agydinamót pedig nem. Nem vagyok szaki, de szerintem azért, mert a hagyományos dinamó nem elég hatékonyan adja át az energiát a gumin keresztül. Az agydinamó egy zárt rendszer, nem kerül bele por, nem csúszik meg a gumin, tökéletesen olajozott környezetben működik. De ebben nem vagyok biztos, ha valaki jobban tudja, mondja meg.

Lassan haladó/álló bringa világítása: Ez a probléma megoldott,és nem a dinamótól, hanem a lámpától függ. Az én lámpám pl. okos: ha tolom, akkor villogni kezd (mivel kevés az energia, de azért látszódjon). Ha tekerem, nem lehet olyan lassan menni, hogy ne világítson. Ha megállok, akkor pedig még 5-10 percig tovább világít (állófény, kondenzátor van benne).
További okosságai: nappali fényben előre világít, szürkületben és sötétben pedig egy nagy téglalapot vetít előre, amiben tökéletesen látszik az aszfalt, mindez tompított, hogy ne vakítsa el a szembejövőt. A két üzemmód között automatikusan vált (fényérzékelő), tehát pl alagútba betekerve éjszakai üzemmódra vált, kitekerve pedig nappalira.

olvasnivalók
www.agyvaltoszerviz.com/miert-agydinamo-/
www.fehervarkerekpar.hu/agydinamok
itt találsz teszteket lámpákról, itt pl. B&M-ekről, de az egész oldalt ajánlom:
www.peterwhitecycles.com/b&m-hl.asp

Kálmán Rácz 2015.11.30. 08:18:47

@wrstjnethn: Az agydinamó az elhelyezéséből adódóan fékezi kevésbé a kereket. A hagyományos dörzsgumis dinamó a külsőhöz tapadásból adódóan lassítja jobban a kereket. Az Axa többféle lámpatestet kínál, ezekben létezik olyan is ami kondenzálja az áramot, ezért álló helyzetben is tud világítani.

Nagykócsag 2015.12.29. 22:05:01

@Kálmán Rácz: Kösz a kiegészítést. Még az elhelyezés is, igaz.
süti beállítások módosítása