ridekálmán

Egy szerelő naplója

Egy szerelő naplója

Eső előtt...ezt olvasd el.

2015. október 09. - Kálmán Rácz

Évről-évre sok hasznos tanácsot osztanak meg a bicajosok a világháló hasábjain a téli bicajozással kapcsolatban. Én most azokat a praktikákat mondom el, amivel a Hajti-Pajti futárhölgyei és urai védekeznek a hideg, nyálkás idő beköszöntekor. Meglátjátok, a sok apróság mennyi bosszúságtól ment majd meg és hogy ez az időszak sokkal élvezetesebb is lehet mint elsőre látszik, csak fel kell készülni egy kicsitit, utána pedig neki kell indulni, hiszen tudjuk hogy a biciklizésnek csak egy szezonja van.

Első tévhit amit gyorsan felejts el, hogy a leamortizált bringáddal fogsz nekivágni a télnek. Ha eljött egy alkatrész cserélésének az ideje, akkor ne halogasd, mert Murphy utolér és persze sohasem jókor.

Téligumi:

Gyakran ismételt kérdés: Létezik-e téli gumi a bringára? A kérdés tök jogos, a válasz pedig rövid. A csapadékos időben használt külső gumid, nem árt ha mély vízelvezető, azaz víz kiszorító mintázattal rendelkezik. Némileg ellentmond ennek a megállapításnak, hogy a bringás futárok közül többen is, a teljesen sima mintázatra esküsznek. Néhány példa a legjobban tapadó külsőgumik közül.

Schwalbe Kojak, ami pedig pont olyan sima, mint a nyalókás zsaru feje. Ennek a titka a német gumis cég boszorkánykonyhájában keresendő.

grotefoto-umztgij8.jpg

tyre-image-xenith15-hybrid_l.png

Maxxis Xenith 26x1.5 külsőgumi.

coss72-1.jpg

A legendásan jó defektálló Conti SS Plus 622-23-25-28 szélességben. Városba ha teheted a 25 vagy 28mm-s szélességet ajánlom. Én a városi kerékpáromon ezt használom és a Strike Bike bringákat is ezzel szerelem.

spec_fatboy_08_m.jpg

Specialized Fat Boy 26x1.2 es külsőgumija a legjobb 26-s gumi amivel valaha mentem. Bikepolora ezt kasználom és hihetetlen a tapadása, stabil és extra gyors.

Az előző cikkben említettem a Maxxis Overdrive, vagy a Schwalbe Marathon Plus gumikat amik a klasszikus bordázott irányvonalat követik, ezeket bármilyen évszakban nyugodtan használhatod. 

Guminyomás: Nem kell lapos gumival tekerni a jobb tapadás érdekében, de nem is kell a maxra fújnod. Érdemes inkább kísérletezned, de max. 10%-t engedj belőle.

schwalbe-marathon-plus.jpg

overd.jpg

Sárvédő, laffantyú:

A Külső után következő lépés, hogy megvédjük magunkat a felcsapódó sártól. Tökéletes megoldást csak a klasszikus formavilágú sárvédő nyújt, extrém időjárásban a laffantyúval kiegészülve. A laffantyú egy hosszabbítás a sárvédő végén, amiből az első megvédi a cipődet, ezen kívül a hajtóművedet sem csapod teli mocsokkal, a hátsó pedig a mögötted haladót menti meg a felcsapódó sártól. Fillérekből magad is fabrikálhatsz ilyet.

misilaffi.jpg

Hajtás tisztítása:

Esős latyakos időben a hajtásodat és az agyak területét a száraz idővel összehasonlíthatatlan extrém koszmennyiség éri, ezért ha nem szeretnéd az élettartamát kb a negyedére csökkenteni, akkor húzd fel a szerelőkesztyűt (300.-Ft) és markold meg esténként a rongyot és töröld át a láncodat és a fogaskerekeket, majd finoman olajozd be. Tisztításra mi a Dirtwash nevű mocsokmosót használjuk, kenésre pedig spéci, finom láncolajat, abból is a csepegtetőset. A tisztításhoz ha lehet vedd ki a kereket. majd fogj egy rongyot, fújd be a láncot, a fogsort, a váltógörgőket és a lánckereket. Kis idő után a mocsok le fog csorogni róla, majd töröld át alaposan az alkatrészeket. Attól függően, hogy mennyire mocskos, ezt a műveletet többször is elismételheted. Ha rendszeresen csinálod, akkor elég egyszer végigmenni rajta. Miután szárazra törölted, jöhet egy kör finom olaj a lánc belsejébe, egy pedig a külső részére. 4-5 forgatás után el is oszlattad az olajat a görgőkön.  

Az olajozás titka: Keveset de sűrűbben. K.b. 100- 150 km után újra töröld le a láncot és finoman kend meg. Van olyan futár, aki ha hiszitek ha nem, esős időben ( de legalább hetente egyszer) bejön a szervizbe és áttörölgeti a bringáját patikára. Ezzel csak a saját dolgát könnyíti meg. Készített is egy saját, elmés szerkezetet a lánc vezetés céljából. Íme a bicaja egy esős nap után.

v1.jpg

v2.jpg

v3.jpg

 Kopott fékpofa.

Nem akarok horrorisztikusan szétesztergált felniket mutogatni, amiket fémig kopott fékpofák nyírtak ki, inkább csak annyit mondok, hogy akárcsak a külső guminál, így a fékbetétet is, mielőtt a helyzet kritikus lenne, cseréld le és előzd meg a bajt. Ha a pofára merőleges borda a végét járja, itt az ideje betenni az újat.

A képen egy kopott és egy új pofa látható.

fekpofak_allapota_nyl_0505.jpg

V-fék rendszerek esetén, ha jobb fékhatást és hosszabb élettartamú betétet szeretnél, akkor vásárolj cserélhető betétes pofákat, amikben az évszakhoz megfelelő komponenseket is megtalálhatsz. Itt a komplett rendszer megvásárlása egyszerre költségesebb, viszont hosszútávon csak ez a jó megoldás. Minden komolyabb gyártócég gyárt ilyet. Az Spyral, vagy az Alligator egy remek megoldás lehet.

Tárcsafék rendszereknél a két csere közötti periódus sokkal hosszabb, ráadásul a fékerő is sokkal megbízhatóbb és jobb. Ez a rendszer ráadásul a központi elhelyezéséből adódóan, immunisabb a vízre, sőt kimondottan szereti ha néha megáztatják. Azért a betét kopására itt is fokozottan kell figyelned. Max 2/3-át biztonságos elhasználni, utána feltétlen cseréld.

Fék tisztítás. Nem is gondolnátok talán, hogy a kerekek és a fékfelület, továbbá a pofák tisztítása, mennyire kardinális kérdés. Fékezéskor, főleg esős időben a fékpofa fokozottan koptatja a felni felületét. Ez a finom alumínium por szépen elcsiszolná a fékpofádat, de mivel te ezután rendszeresen fogod takarítani a felnidet, így a pofák élettartamát is sokkal meghosszabbítod. A már említett Dirtwash itt is jó szolgálatot fog tenni. 

Ha mégis megkímélnéd magad a tisztítás varázslatos élményétől, vagy csak nincs megfelelő helyed a kivitelezésre, a Strike Bike bringamosója és szerelője, vár téged minden hétköznap 10-17 óráig a Kazinczy u. 12.-ben.

RK

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ridekalman.blog.hu/api/trackback/id/tr327951936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása